Random

Let’s do the opensource-crowdsourcing-mashup thing (sorry, in Swedish only)

euroeffies2009

Jag har blivit inbjuden till juryarbetet i Euro Effies 2009, vilket förstås är väldigt trevligt. Men framför allt ska det bli väldigt intressant, eftersom det är ett fint tillfälle att få plöja igenom en hel drös bidrag och se vad som är state-of-the-art när det gäller effektmätningar i “verkligheten”.

Men det första jag tänkte var: Ska jag göra det här själv? Och helt förlita mig på min egen erfarenhet och mina egna tankar inom området? Nä, det känns alldeles för omodernt. Därför behöver jag din hjälp.

Vad tycker du är det viktigaste jag ska tänka på när jag bedömer bidragen?
Om det var du som satt i juryn, vad skulle du titta på?

Nu är ju inte Euro Effies någon 100-wattaren, utan en riktig effekttävling med riktiga regler (se t ex här och här). Men jag gissar ändå att det finns utrymme för ytterligare stringens och rättesnören.

Så om du har några idéer eller tankar kring ämnet, lämna en kommentar eller maila mig på dan.landin[at]gmail.com. Långt eller kort, supergenomtänkt eller spontant, poesi eller prosa – det spelar ingen roll. Bara hör av dig.

Standard

2 thoughts on “Let’s do the opensource-crowdsourcing-mashup thing (sorry, in Swedish only)

  1. Först vill jag säga stort grattis! Att du vill ta intryck från andra människor i din jury roll tycker jag är djupt sympatiskt. Samtidigt som jag tror att du är klippt och skuren för den här rollen, och kommer att klara det med bravur. Jag har läst igenom regler, och exempel. Det står helt klart att du står inför en mäktig uppgift om ni får in runt 80 bidrag.

    Enligt reglerna sägs det att effekten utgör 80%, och kreativitet 20%. Utmaningen är väl i så fall att fundera på vad som är viktigt inom det.

    Det är intressant med bidrag som har en slags holism, där strategi, idé och exekvering harominserar fullt ut. Effektiviteten är intressant – att göra något maximalt med det man har. Här tycker jag inte att ni ska låta er hänföras av starka varumärken, utan se till varje bidrags egna förutsättningar. Kreativiteten måste vara mer än bara den kommunikativa idén. Till exempel, det är intressant med kreativt mediaval som tar tillvara på varje kanals förutsättningar och inneboende egenskaper.

    Nej… allt det här vet du redan! Lycka till!

  2. Håller med, grattis! Det är ju inte enkelt med mätningar, precis om vi pratade om förut. Frågan är var gränsen går för sanning och gissning, vad påverkade vad? Det är svårt att se bort från starka varumärken, de har ju ofta långsiktigt byggt upp ett värde de kan kapitalisera på. Det är ju en strategi som borde belönas också, där är nyckeltalet vinstmarginal.

    Men antar att man mer är ute efter att peka ut enskild kampanj som gett störst effekt, i så fall borde man nog se bort från starka varumärken om man vill göra det enkelt för sig.

    hmmm, inte mycket jag lyckas bidra med. Tror du kan det där super. Rob

Leave a Reply

